Schade aan de auto velg gereden
Het belangrijkste is dat u op een veilige plek staat met de auto. Zo ja, controleer of u veilig kunt uitstappen. Controleer of een lekke band heeft en of de velg kapot is. Mist de velg een stuk materiaal of kunt u een scheur waarnemen? Rijd dat niet verder maar verwissel deze door het reserve wiel. Hoe u de reserve wiel kunt wisselen staat in de handleiding van uw auto. Deze vindt u in het dashboard kastje. Indien er geen reserve wiel aanwezig is zal een sleepdienst of de ANWB ingeschakeld moeten worden.

Stoeprandschade door inparkeren of uitparkeren
Stoeprandschade aan velgen ontstaat voornamelijk tijdens het in-en uitparkeren. De kans op deze schade is zeer groot, doordat parkeervakken en parkeer terreinen onvoldoende overzicht bieden omdat u goed op moet letten op het overige verkeer. Helaas is steen sterker dan staal, en verliest de velg altijd. Schade op parkeer terreinen wordt vaak niet gedekt door verzekeringsmaatschappijen en aan derden. U zult de schade vaak zelf moeten betalen.

Kromme auto velg
Tijdens het rijden van schade door een uitwijk manoeuvre of door een stoeprand hard te raken kan het voor komen dat de velg dermate hard geraakt wordt dat deze krom is. Er zit dan letterlijk een deuk in het aanzicht (spaakzijde) van de velg of aan de binnenzijde. Een deuk in het aanzicht van de velg is vaak al visueel zichtbaar. De vervolgstap is dat de kromme velg weer recht gemaakt moet worden door middel van richten op de richtbank. Dit is vaak al binnen één werkdag hersteld.

Trillingen in de auto of stuur trilt
Trillingen in het stuur (voorvelg krom), trillingen in de stoel (achtervelg krom) of dat het stuur bij lage snelheden vanzelf wilt draaien en/of uw auto gaat slingeren is meestal de oorzaak van een kromme velg. Deze trillingen zijn slecht voor uw lagers en stuurkogels op langer termijn. Laat de velg daarom spoedig herstellen.

Band van de auto lek gereden
Heeft u een lekke band gekregen tijdens het rijden en is de band kapot? Dan is het raadzaam om ook uw velg te controleren. U kunt dit doen door de auto met een krik omhoog te halen. Los vervolgens de handrem of zet de auto in neutraal (N). Door het wiel met de hand snel rond te draaien kunt u aan de binnen of buitenkant zien of de velgrand nog in één rechte lijn langs de band rond is. Merkt u dat er een kromming of slag in zit, dan zal de velg gericht moeten worden. Het doorrijden met een lekke band raden wij ten strengste af en is immers ook verboden.

Bandensensor lampje gaat aan in de auto
Als u rijdt met een te hoge of te lage bandenspanning brand het lampje in het instrumentenpaneel van uw dashboard. Bij een smart display geeft uw instrumentenpaneel een volledige weergave, vaak ook om welke band het gaat. Indien de bandenspanning correct is kan bijvoorbeeld na velgreparatie of bandenwissel de storing gereset worden. Dit kunt u vaak zelf doen bij moderne auto’s. Bekijk het instructieboekje in uw dashboard kastje. Indien de sensor een storing blijft aangeven moet u spoedig langs een auto garage om deze uit te lezen of te vervangen.

Scheur in de auto velg
Het kan gebeuren dat bij het rijden van schade aan de velg of door overbelasting van de auto de velg scheurt. Dit hoeft minimaal te zijn, om de band leeg te laten lopen. Een scheur in de velg is levensgevaarlijk en wij raden daarom ook aan spoedig te stoppen en de velg te vervangen door het reservewiel. U zal de velg moeten vervangen door een nieuwe velg. Het lassen aan velgen is ten strengste afgeraden conform veiligheidsnormen. Bij het lassen aan velgen wordt aluminium toegevoegd aan een aluminium legering. De las is dus geen goede samensmelting van verschillende materialen en blijft een zwak punt.

Velgen polijsten
Velgen polijsten kan enkel toegepast worden op origineel verchroomde velgen. Deze zijn niet voorzien van een blanke lak laag en kunnen dus met speciale poetsmiddelen weer terug gehaald worden naar een optimale glans. Veel bedrijven bieden het polijsten aan op alle soorten hedendaagse velgen. In werkelijkheid is het polijsten m.b.v. schuurmaterialen en polijstmaterialen de schade behandelen op één plek. Daardoor wordt de blanke lak verwijderd en gaat het aluminium weer glimmen. Deze plek geeft een “vlek” en dus afwijking in het uiterlijk van de velg. Ook zit er na het polijsten geen blanke op. Het gepolijste gedeelte zal binnen een kort termijn gaan corroderen (roesten). Tevens is er geen meetpunt tot hoeveel materiaal er verwijderd en behandeld is op deze plek en kan er dus onbalans ontstaan.Velgen afdraaien CNC techniek is een draaibank of freesmachine waarmee er een flinterdun laagje van de gehele omtrek van de velg evenredig en gecontroleerd wordt verwijderd, totdat de schade uit de velg is. Omdat dit evenredig en meetbaar gebeurd ontstaat er geen onbalans in de velg. Omdat de bijtel waarmee geslepen wordt scherp is en verloopsnelheden kunnen worden aangepast, zijn de originele lijncontouren in de velg weer terug te krijgen. Ook is het “spiegel effect” weer zichtbaar. Daarom wordt CNC Draaien ook wel het nieuwe polijsten genoemd. Na het afdraaien wordt de velg gespoten in een hoogwaardige speciale blanke lak die optimale hechting biedt op het aluminium en bestand is tegen weersinvloeden die corrosie kunnen veroorzaken.

Velgen spuiten of poedercoaten
Nagenoeg alle automerken hebben gekozen voor het spuiten van velgen. Het oppervlak is niet alleen spiegelglad, maar ook is er keuze uit duizenden kleuren met zoals grof en fijn metallic tinten tot zelfs parelmoer effect. Zo onderscheiden de fabrikanten zich van anderen. Bij schade aan velgen is het spuiten ervan ideaal. De band hoeft niet gedemonteerd te worden. Elke autofabrikant heeft een kleurnummer voor velgen welke menig autospuiterij a.d.v. dat nummer de kleur na kan maken. Daardoor is origineel herstel altijd mogelijk en zonder kleurverschil. Er kan verf dus bijgespoten worden (Spot repair) en hoeft dus niet gehele velg opnieuw gespoten te worden. Toch wordt er vaak beweerd dat poedercoaten beter is. Bij poedercoaten is de lak dikker en minder gevoelig voor krasjes, chemicaliën of steenslag. Ook is het goedkoper. Maar het oppervlak is niet glad en heeft een structuur door de materiaaldikte. Ook zijn de originele kleuren met coaten niet haalbaar omdat er een zeer beperkt aanbod is in kleuren die niet gemengd kunnen worden. Om geen kleurverschil te krijgen moet u dus altijd de complete set laten coaten. Dat geld voor de binnen en buitenkant van velgen. Omdat coaten m.b.v. een oven gebeurd, moeten ook de banden en ventielen/sensoren verwijderd worden en dus extra kosten. Uiteindelijk is de overweging en het besluit afhankelijk van de doeleinden van uw auto en de waardebepaling ervan.

Zelf velgschade repareren
Er zijn verschillende producten en manieren op de markt die worden aangeboden om zelf stoeprandschade aan de velgen te kunnen repareren. Dit raden wij sterk af, omdat de producten niet alleen het gewenste resultaat niet kunnen waarborgen maar ook omdat er behandelingen gedaan kunnen worden die daarna onherstelbaar zijn. Verfsoorten zoals spuitbussen zijn nooit identiek aan de kleur van uw velgen. Ook lakstiften zijn op 1K waterbasis zijn niet permanent. Schuurmaterialen die toegepast worden op één plek op de velg brengen onbalans. Nog een voorbeeld is blanke lak die geen hechting bied op kaal aluminium of andere toegepaste verfsoorten door een verkeerde chemische samenstelling.

Velgen bescherm ringen
Sinds enige tijd worden er verschillende velgen beschermers zoals ringen van kunstof soorten in verschillende kleuren en maten. Deze rimsavers of alloygators kunnen over de velgranden heen gemonteerd worden. De bedoeling is de velgschade te camoufleren of de velg te beschermen. Echter beschermen ze niet, maar ze creëren schade. Op langer termijn gebruik ontstaan er door microtrillingen tussen band, velg en ring wrijving. Door deze wrijving schuurt de ring de blanke lak van de velg af waardoor corrosie de kans krijgt toe te slaan op het aluminium. Deze corrosie zet zich door in de vorm van geel/witte aders onder de lak door over de complete velg. Het is dus sterk af te raden deze aan te schaffen.

Imitatie of replica velgen
Bij de aanschaf van nieuwe wielen twijfelen veel mensen tussen originele exemplaren en replica’s. Imitatiewielen zijn uiteraard goedkoper, maar brengen wel de nodige risico’s met zich mee. Een velg kan er nog zo identiek uitzien; betrouwbaarheid en veiligheid zijn zaken die op het eerste gezicht niet te onderscheiden zijn. Het ontwerpproces van originele wielen is niet te vergelijken met dat van namaak varianten. Originele wielen zijn speciaal ontworpen voor uw auto en hebben een ruime veiligheidsmarge ingebouwd voor het voertuig inclusief passagiers. Zo weet u zeker dat er zelfs onder zware condities geen problemen optreden en dat uw veiligheid gewaarborgd is. Imitatievelgen voldoen niet aan dezelfde kwaliteitscriteria. Bij veel replica’s wordt het materiaal simpelweg in een mal gegoten. Dit resulteert na afkoeling in een lagere densiteit waardoor de velgen relatief eenvoudig breken of buigen. Logischerwijs gaat dit ten koste van uw veiligheid op de weg. Het speciale ontwerpproces van originele wielen verzekert u van een hoge betrouwbaarheid. Obstakels zoals putten en verkeersdrempels vormen geen enkel bezwaar en hebben nauwelijks een nadelige invloed op de levensduur van uw wielen. Ook zijn de gebruikte materialen beter bestand tegen impact en het gevolg op een kromme velg. Deze hoge kwaliteit vereist een geavanceerd testproces en de nodige investeringskosten. Dit is de reden dat de prijs van originele wielen over het algemeen hoger uitvalt dan die van imitatie varianten. Een replica velg wordt geproduceerd tegen de laagst mogelijke productiekosten en ondergaat niet dezelfde strenge testmethoden en controles. De kwaliteit, betrouwbaarheid en levensduur van dit product liggen dan ook een stuk lager.

Velgen breedset
Een breedset is de wielen op de achteras breder dan de wielen op de vooras zijn. Breedsets komen voor bij achterwiel- of vierwiel aangedreven voertuigen. De breedset vindt zijn oorsprong in de autoracerij en is later toegepast bij een aanzienlijk deel van snelle en sportieve productiewagens. Met een breedset komt het vermogen van snelle en sportieve voertuigen optimaal op het wegdek. Een bredere achterband heeft een groter contact met het wegdek met als positief gevolg dat deze band minder snel zal doordraaien, wheelspin genoemd. We spreken ook wel over een goede tractie van de band op het wegdek. Esthetische voordelen van een breedset zijn dat achterwielen ten opzichte van de voorwielen vaak anders vormgegeven zijn. De velgen op de achteras hebben een dieper gelegen velghart, spaken lopen sterker naar binnen toe (concaaf). Ook kunnen de spaken in zijn geheel wat verder naar dieper liggen. Dit is voornamelijk bij velgen met een cuprand (Diepe velgrand).

Uitlijnen van de auto
Het is mogelijk dat na een aanrijding, een stoeprandschade, een diepe kuil, een defect wiellager of overige reparaties aan het onderstel de auto naar één kant trekt tijdens het rijden, terwijl u rechtdoor wilt. Of dat het stuur niet meer terugkeert in de middenstand na het nemen van een bocht. De wielen van de auto staan t.o.v. het stuurmechanisme niet meer in lijn. Daarmee neemt de bandenslijtage ongelijkmatig in grote mate toe. Ook is dit slecht voor uw wiellagers en stuurkogels. De auto dient uitgelijnd te worden. Bij het uitlijnen van je auto wordt de stand van de wielen gecontroleerd en voor een optimale wegligging weer in de juiste positie afgesteld. Zo kunt u weer veilig de weg op.

Autoband profieldiepte
Wanneer u in de auto rijdt, zijn het de autobanden die de grip op de weg geven. Een vermindering van slechts een paar millimeter in het profiel, kan hierdoor al grote invloed op de grip hebben. Dit maakt autorijden meteen een stuk minder veilig. In de Nederlandse wet is vastgelegd dat de minimale profieldiepte van je zomer- en winterbanden niet minder dan 1,6 mm mag zijn. Dit geldt ook voor all season-banden . Als het profiel minder is, wordt de auto afgekeurd riskeert u een boete. Wij adviseren u om de zomerbanden te vervangen als de profieldiepte minder dan 2 mm is. Winterbanden zijn aan vervanging toe als de profieldiepte minder dan 4 mm is. Nieuwe banden hebben een profieldiepte van 7 mm tot 9,5 mm. Het ene bandenmerk, bandentype of zelfs een bandenmaat kan namelijk een andere standaard profieldiepte hebben dan een ander. Ook de seizoenscategorie heeft invloed op deze verschillen. Het is gevaarlijk om met versleten banden te rijden op gladde en/of natte wegen. De remweg wordt dan steeds langer en daarmee meer kans op aquaplaning. Naast rijden op banden met voldoende profiel is het aan te raden om bij slecht weer extra op de snelheid te letten en grotere afstand te houden van je medeweggebruikers.

Aquaplanning door bandslijtage
Aquaplaning is een dragend effect door water tussen de band en het wegdek. Vloeistof is namelijk niet samen drukbaar. En als de banden te weinig profiel over hebben om het water op de weg te kunnen afvoeren, verliest u de grip op de weg. Als gevolg hiervan glijdt de auto weg en bent u niet meer in staat de auto te besturen. Slijtage kan ontstaan doordat de auto niet (goed)is uitgelijnd of de banden niet (goed)zijn gebalanseerd. Banden van zes jaar of ouder kunnen nog profieldiepte genoeg hebben, maar zijn al wel aan het uitdrogen. Wat ervoor kan zorgen dat er scheurtjes in de band ontstaan of een klapband kan krijgen. Dan is het verstandig om toch de banden te vervangen.

Nieuwe autobanden inrijden
Als een nieuwe band de fabriek verlaat, zit er nog een laagje siliconen op het loopvlak dat voorkomt dat de band aan de vormen blijft kleven waarin ze gemaakt worden. Om dat laagje eraf te halen, moet de bestuurder eerst de nieuwe banden inrijden. Om het gladde siliconenlaagje van de banden af te slijten, is het noodzakelijk om er eerst zo’n 150 à 300 kilometer mee te rijden. De bedoeling is dat de banden tijdens het inrijden op zoveel mogelijk plaatsen in aanraking met de weg komen, uitgezonderd de wangen natuurlijk. Alleen rechtdoor rijden op de snelweg zorgt voor het slijten van het loopvlak, terwijl het siliconenlaagje nog op de randen blijft zitten. Nieuwe autobanden inrijden gebeurt het beste onder een gemiddelde snelheid. Maak ook eens een aantal rondjes, bijvoorbeeld op een verlaten parkeerterrein of industrieterrein. Maak zowel wijde als krappe bochten op rustige snelheid voor een optimaal resultaat.

RunFlat autobanden
Veel voorkomende banden zijn tegenwoordig Run-flat (RFT) banden. Als u dus een lekke band krijgt kunt u veilig naar een vluchtstrook, vluchthaven of dichtstbijzijnde garage met aangepaste snelheid rijden om de band te vervangen. Er zijn verschillende types van deze banden op de markt. De meest voorkomende is de SSR (Self supporting runflat). Van deze banden zijn de randen verstevigd die bij een lekke band het model van de band intact houdt en zorgt dat de band niet van de velg afloopt. Run-flat banden zijn alleen geschikt en toegestaan voor automodellen met een ingebouwd waarschuwingssysteem. Raakt de band lek, dan zal dit via een display op het dashboard te zien zijn. Alvorens met de nieuwe run-flat banden te rijden, zal ook de vering moeten worden aangepast. In de praktijk zijn nieuwe auto’s in de hogere prijsklasse geschikt voor run-flat banden.

Verschil winterbanden en vier seizoensbanden
Dat het raadzaam is om in de winter met winterbanden de weg op te gaan, is inmiddels wel aangetoond. De voordelen van all season banden zijn hiermee duidelijk: de autobezitter hoeft niet twee keer per jaar te wisselen en de afgemonteerde banden hoeven niet opgeslagen te worden. De voordelen van all season banden zijn hiermee duidelijk: de autobezitter hoeft niet twee keer per jaar te wisselen en de afgemonteerde banden hoeven niet opgeslagen te worden. All season banden zijn een compromis. Zowel in de zomer als in de winter voldoen ze het grootste deel van de tijd prima. Er zijn echter ook nadelen, dus de moeite van het wisselen levert wel degelijk voordelen op. All season of winterbanden? Hoe te beslissen wat het beste is? Het wisselen van zomer- naar winterbanden gebeurt rond het intreden van de wintertijd en het omgekeerde geldt rond het intreden van de zomertijd. Winterbanden of all season kiezen, maakt pas echt uit bij lage temperaturen. Dan is pas namelijk goed te merken dat de all season banden en winterbanden toch zeer verschillen qua zachtheid van het rubber. De keuze tussen vierseizoenenbanden of winterbanden kan een flink effect hebben op de grip op het wegdek. En dat is nu het voornaamste verschil tussen winterbanden en vierseizoenenbanden. De vierseizoenenband mag niet te zacht gemaakt worden vanwege de verhoogde slijtage in zomertijd, maar ook niet te hard vanwege de grip op de weg bij een temperatuur onder nul. Winterbanden of all season banden blijkt voor veel autobezitters een moeilijke keuze. In het milde klimaat van Nederland zou het extra profiel en het zachte rubber van de winterbanden immers niet nodig zijn. Hetzelfde geldt voor de zomerbanden. Hoe vaak is het in Nederland nou boven de 30 graden? Wie op deze wijze redeneert, heeft in feite gelijk. Voor een groot deel van het jaar zijn all season banden ideaal. Het blijft echter een compromis. Bij extreme neerslag of koude wordt het verschil tussen winterbanden en vierseizoenenbanden duidelijk: vooral de zijkanten van de all season banden slippen makkelijk weg bij een hellende weg. Maar ook het verlagen van de grip tijdens een plotselinge winterse rit kan nare gevolgen hebben. Het verschil zomerbanden en all season banden is vooral te merken aan de slijtage van de banden (die sneller gaat) en het hogere brandstofgebruik.

Bandenmaat uitleg
Bij het vervangen van banden is het belangrijk om te weten dat u de juiste banden besteld.. Het merk band is vrij te vervangen door een ander A merk. De getallen zijn immers wel belangrijk. Daarvoor moet u bepaalde getallen opnemen die op de huidige banden staan. Het eerste getal staat voor de doorsnede van uw band. Deze varieert van 125 mm tot ongeveer 335 mm. Banden worden steeds met stappen van 10 millimeter breder. Bijzondere banden voor nieuwe velg-bandsystemen wijken hier vanaf. Deze breedtematen variëren van 160 mm tot 240 mm. Het tweede getal staat voor de hoogte van de band. Deze wordt weergegeven als percentage van de breedte. Bij de bandenmaat 205/55 R 16 is de hoogte van de band 55% van de breedte. In het voorbeeld is de hoogte dus 55% van 205mm en daarmee 112,75mm. Het derde getal staat voor de doorsnede van de velg. Deze meten we diagonaal en vanaf de velgrand. Deze wordt in bijna alle gevallen aangegeven in inches. In Europa hebben de meeste personenauto’s een velgmaat die varieert tussen de 10 en 20 inch. Het laatste getal, de belastingsindex, geeft aan wat het draagvermogen van de band is. De ‘W’ in de bandencode staat voor ‘Radiaal’. Dit vertelt hoe de band is gefabriceerd. Radiaal betekent dat de koorden, die de basis van de band vormen, radiaal door de band lopen.

Het bandenlabel uitleg
Sinds 1 november 2012 is het bandenlabel in geheel Europa verplicht. Het label is door de EU in het leven geroepen en geeft net als bij huishoudelijke apparatuur onder meer het energieverbruik aan. Vertaalt in een schaal van A t/m G worden de rolweerstand en de grip uitgedrukt en wordt met een getal (decibellen) de geluidsproductie aangegeven. Dankzij het bandenlabel is gemakkelijker te kiezen voor een comfortabele, zuinige en tevens goede band. Op comfortgebied is vooral het geluidsniveau belangrijk. Hoe stiller de band, hoe meer dat bijdraagt aan het comfort onderweg. Het geluidsniveau is weergegeven door middel van drie golven en een concreet cijfer (dB). Bij één golf is het rolgeluid drie decibel of meer onder de toekomstige norm, bij twee golven ligt het geluid tussen de norm en drie decibel daaronder en bij drie golven ligt de geluiduitstoot boven de toekomstige norm. In dat laatste geval spreek je dus van een relatief rumoerige band. Aangezien autobanden het enige contact met de weg is, kan de grip als zeer belangrijk worden beschouwd. Dit tweede criterium op het bandenlabel laat in een schaal van A t/m G de verhouding zien. Het verschil tussen een band met een A of een G is maar liefst 3-6 meter per letter. Het verschil tussen een band met een A of een G label is dus zonder twijfel een kwestie van op tijd stilstaan of vol erop knallen. Het derde en laatste criterium dat op het label behandelt wordt is de rolweerstand. En dat is meteen een factor die je besparing op kan leveren. De mate van rolweerstand van een autoband is namelijk voor maar liefst 20% verantwoordelijk voor het brandstofverbruik. Kortom, hoe lager de rolweerstand van een band, hoe lager het aantal te moeten tanken liters brandstof. De ideale band produceert dus zo min mogelijk geluid, heeft zoveel mogelijk grip op nat wegdek en een zo laag mogelijke rolweerstand. Dat neemt echter niet weg dat grip op droog wegdek, slijtage alsook grip op sneeuw en ijs tevens een rol spelen. Die zijn helaas niet meegenomen in het bandenlabel waardoor het geen vrijbrief is om op basis hiervan de beste band te kiezen. Wie echt goede banden wil uitzoeken doet er verstandig aan ook tests van de ANWB en haar Duitse zusterorganisatie ADAC te raadplegen. Dan komen alle factoren aan bod.

Meer weten over onze diensten? Neem contact met ons op

Contactpagina